1. Privatbloggen
  2. Bli inte blåst på Black Friday

Bli inte blåst på Black Friday

Vår sparekonom Sharon Lavie går igenom riskerna med Black Friday och Week!

black friday - Lendobloggen tipsar om hur du undviker missarna

2023-11-20

Vi går nu in i en intensiv period med prissänkningar, då Black Friday och Cyber Monday har utvecklats till fenomenet Black Week. Sedan 1 september 2022 gäller dock nya regler för hur prisinformationen ska presenteras vid reor, något som förhoppningsvis ska få bukt på prishöjningar, låtsas-reor och varianter där priset kraftigt höjts innan kampanjen och därefter sänkts till ordinarie pris.

Svenskarna fortsätter att hålla hårt i plånboken och prognosen är att julhandeln, där Black Week är något av ett startskott, förväntas minska för första gången på tio år enligt HUI. Att som konsument jaga låga priser och välja andra alternativ såsom second hand är klokt både för plånboken och miljön. Det kan dock vara läge att friska upp minnet vad gäller lagstiftning och konsumenträtt, för att undvika klassiska misstag och besvikelse. Nedan kommer det viktigaste du bör veta.

Tydligare markering vid rea

Ett företag som påstår att de har sänkt priset på en vara ska även ange det tidigare priset. Du som konsument ska få reda på det lägsta pris som företaget har haft på produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Det är inte tillåtet för ett företag att först höja priset på en vara eller tjänst och sen sänka priset och påstå att det är rea.

Tillfälligt sortiment

En del butiker tar in varor som de aldrig sålt förut och märker dem som nedsatta priser direkt. Det är inte OK enligt Konsumentverket. Mitt råd är därför att ha god koll på vad det är du vill köpa och hur mycket varan har kostat samt jämföra olika butikers erbjudanden för bästa pris.

Öppet köp

Öppet köp och bytesrätt är inget som är reglerat i lag, vilket betyder att det är företaget som bestämmer reglerna för ifall de vill erbjuda öppet köp eller bytesrätt och hur länge det i så fall ska gälla. Detta ger dem också möjligheten att ändra på reglerna för reavaror. Ibland kan företag bestämma att öppet köp och bytesrätt inte gäller för varor som är på rea. Är du osäker på ett köp eller om du ska ge bort något som du vill ha möjlighet att byta är det klokt att fråga efter företagets regler för öppet köp och bytesrätt innan du genomför köpet. 

Ha koll på ångerrätten 

När du e-handlar inom EU, Norge, Island och Storbritannien har du 14 dagars ångerrätt från den dag du tog emot varan. Med ångerrätten kan du returnera varan och få pengarna tillbaka även om den är köpt på rea. Returportot får du oftast bekosta själv. Ångerrätten gäller även reavaror, men det finns en rad undantag till exempel om du köper livsmedel eller resor och boenden. Spara orderbekräftelse, betalningskvitto och returkvitto med kollinummer så att returen kan spåras. När du e-handlar utanför EU finns ingen automatisk ångerrätt och reklamationsrätt. 

Det är upp till säljare och köpare att komma överens om vad som gäller. Försök att hitta information om reklamation och företagets ansvar för eventuella fel. Köpvillkoren och reglerna för ditt köp ska finnas på företagets webbplats om du handlar på nätet.

Reklamation

Upptäcker du ett fel på varan som du köpt på rea har du alltid rätt att reklamera den, alltså klaga på varan till företaget. Det är alltså säljaren du ska vända dig till. Går inte denna att nå, kan du vända dig till tidigare led, såsom importören eller tillverkaren. Rätten att reklamera finns i konsumentköplagen och gäller alltid oavsett om du har köpt något till normalt pris eller på rea.

Du kan dock inte klaga på en defekt som var känd för dig vid köpet. Exempelvis om du köper en elvisp som saknar degkrokar och det framgick tydligt vid köpet att de saknas, kan du inte reklamera varan för just det felet. Detta gäller även second hand. Därför är det viktigt att undersöka varan noga innan ett köp i fysisk butik, särskilt om den är nedsatt pga ett känt fel. 

 Handla utomlandsValuta

Tänk på att svenska kronan är ganska svag just nu. Priser i utländsk valuta kan bli missvisande för oss svenskar om vi inte riktigt har koll på kursen. Vissa utländska e-handlare visar priserna i svenska kronor och gör därmed en egen valutaväxling, det behöver inte alltid bli det mest fördelaktiga. Ibland kan det vara bättre att handla i lokal valuta och låta ditt bankkort sköta valutaväxlingen. Detta bör du därför vara extra uppmärksam på.

Handla utomlands - Frakt, tull, moms och skatter

Köper du varor via e-handel så bör du kolla upp fraktavgifterna, särskilt om du handlar från ett annat land då det ibland kan kosta mer än själva produkten.

Moms tillkommer vid alla köp utanför EU och är oftast 25 procent med några undantag. Innehåller leveransen varor som är värda mer än 1700 kronor tillkommer dessutom tull. Tullsatsen varierar från 0-20 procent beroende på varan. Du kan också behöva betala vissa punktskatter som alkohol- och tobaksskatt. Dessutom kan importtulldeklarationsavgift tillkomma.

Gå in på Tullverkets Tullräknare för att räkna ut slutsumman för ditt köp. Beställer du varor från ett EU-land behöver du inte betala tull, moms eller några andra skatter för varan eftersom det omfattas av principen om fri rörlighet. Det finns vissa undantag från denna princip. Undantag gäller för varor med särskilda regler som förbud eller restriktioner

Bli inte fartblind

När du handlar med kreditkort eller e-handlar mot faktura ska räkningen många gånger betalas först i januari. I vissa fall kanske du till och med kan skjuta upp betalningen till februari. Då kan det vara lätt att överspendera eftersom betalningen ligger så långt fram i tiden. De kan vara lätt att glömma hur mycket vi handlat och vilka räkningar som så småningom ska betalas.

För att få bättre koll kan du försöka göra alla julinköp på ett och samma kort, då blir det enklare att få kontinuerlig överblick och komma ihåg vilka räkningar som kommer. Funderar du på att skjuta upp betalningen till efter nyår är det extra viktigt att verkligen fundera på om din ekonomi kommer klara av dessa kostnader då.

Se upp med dropshipping-företag

Fler och fler aktörer har dykt upp på nätet, de ser ut som svenska företag som riktar sig till svenska konsumenter men egentligen använder de sig av en modell som kallas dropshipping. Modellen går i korthet ut på att det säljande företaget inte har något eget lager. I stället finns lagret hos en tredje part, leverantörer, som skickar varan direkt till konsumenten när konsumenten har genomfört köpet i säljarens webbshop. Företaget som ansvarar för webbshopen, och som konsumenten ingår avtal med, hanterar varken paketeringen eller leveransen utan endast webbplatsen och marknadsföringen av varorna.

 Detta är en tillåten försäljningsmetod, men det kan uppstå problem som gör det svårt för konsumenter att få den hjälp de har rätt till. Några vanliga problem är att webbplatser stängs ner så att konsumenten inte kan komma i kontakt med företaget. Detta är ett problem eftersom företaget är ansvarigt för ursprungliga fel i varan i tre års tid, vilket gör att konsumenter inte kan använda sina lagstadgade rättigheter vid till exempel reklamation. Just reklamationer och ångerrätthanteringen är ofta också bristfällig i sådana företag enligt Konsumentverket.

Ett annat problem som är vanligt är att informationen om tillkommande kostnader som avser importmoms och tullavgifter saknas. Konsumenter får ofta betala mer för varorna än de har trott vid beställningen.

Betalning

Även om det är klokast att inte skjuta upp betalningen kan det finnas en poäng när man handlar på nätet. Företag som inte är etablerade och välkända bör du undvika att förskottsbetala till. På så sätt får du en chans att få din vara inom den tid du vill ha den och undersöka den innan du betalar. Ångrar du dig så slipper du ligga ute med betalningen.

  • Betala med ett kreditkort – Om du måste betala i förskott, betala med kreditkort. Om något går fel, leveransen uteblir, varan är skadad och säljaren inte kan nås så kan du ställa samma krav på kreditkortsutgivaren som på säljaren. Även betalningslösningar som Paypal kan vara en trygghet.

  • Ha ett särskilt kort som du bara använder när du e-handlar. Det ger även bra överblick över dina inköp.

Ha god framförhållning 

Tänk på att leveranstiderna kan variera, därför kan det vara klokt att beställa med god marginal inför jul då många leveranser sker. På Postnord.se kan du se vilka datum som gäller om du själv vill skicka något, för att det ska komma fram i tid innan julafton.

Tänk på att dina konsumenträttigheter gäller endast när du handlar en vara i egenskap av privatperson hos ett företag. Handlar du en skrivare till ditt enskilda bolag eller om du köper en cykel av en annan person på till exempel Blocket gäller de vanliga köplagarna och där är skyddet inte lika starkt.