1. Privatbloggen
  2. Så shoppar vi smart under julhandeln 2022

Så shoppar vi smart under julhandeln 2022

Det blir en traditionell jul även 2022.

Årets julklapp 2022

2022-12-01

Men för första gången på många år spås julhandeln minska i år. Årets julklapp är ”det hemstickade plagget”. Svenskarna kommer handla smartare för att spara på mat och klappar under julen 2022. – Det är dags att sätta mer fokus på att bry oss om varandra i stället för att fokusera på julklappar, säger Lendos sparekonom Sharon Lavie. 

Under trettiofem år hår har Årets julklapp utsetts i Sverige. Under ett oroligt år med skenande elpriser har HUI utsett ”det hemstickade plagget” till Årets julklapp 2022. 

– I en tid av bildlig och bokstavlig kyla, som följd av oroligheter i världen representerar Årets Julklapp 2022 en varm kram i produktform att ge till sina nära och kära, uppger HUI i sin motivation.

Den värmande klappen kan komma till pass i en orolig tid och ekonomiskt tuff situation för många hushåll där många sänkt värmen i sina hem, på arbetsplatser och i skolor. 

– Det hemstickade plagget är ett sätt att visa omtanke för sina nära och kära, både genom att fysiskt värma upp mottagaren, men även med all omtanke som ligger bakom kreationen, säger Emma Hernell, VD på HUI.

Det blir en traditionell jul även 2022, enligt experterna. Få svenskar väntas göra avkall på julbord och festligheter trots tuffa ekonomiska förutsättningar. Däremot kommer maten och julklappar att köpas där konsumenten får mest värde för pengarna. Vi kommer göra smartare och mer medvetna val och jämföra priser innan vi handlar. 

Dessutom kommer reorna konkurrera om pengarna vi julhandlar för.

Om man räknar i löpande priser ökar julhandeln med två procent. Men när inflationen räknas in spår HUI att julhandeln i fasta priser kommer att minska med 7 procent totalt, där dagligvaruhandeln minskar med 3 procent och sällanköpsvaruhandeln minskar med 9 procent.

– Bedömningen är att julklappsinköpen kommer att vara på samma nivå som i fjol. Däremot kommer julklappar och övriga inköp göras där konsumenten får mest värde för pengarna. Det flyttar försäljning från december till november och från fullpris till rabatterat pris”, avslutar Joakim Wirén.

Totalt förväntas svenskarna julhandla för 91 miljarder kronor. Detta motsvarar cirka 18 800 kronor per hushåll. Försäljningen per person uppgår då till 8 700 kronor. Den förväntade mervärdeskonsumtionen, alltså hur mycket mer som spenderas i december än under en vanlig månad, förväntas uppgå till 2 500 kronor per hushåll. 

Lendos sparekonom Sharon Lavie kommer inte klara att sticka ett hemstickat plagg att lägga under granen, men tycker att den minskade konsumtionen är sund. 

– Vi är mer medvetna i år kring julhandeln och kommer inte gå bananas och ha det totala överflödet. Det är sunt när vi går mot sämre tider. Vi bör även ta en funderare på vad julen handlar om och sätta mer fokus på att umgås och ha en helg där vi bryr oss mer om varandra istället för att fokusera allt på julklappar.

Årets julklapp – år för år 

1988 Bakmaskinen

1989 Videokameran

1990 Woken

1991 CD-spelaren

1992 TV-spelet

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefonen

1995 CD-skivan

1996 Internetpaket

1997 Elektroniska husdjuret

1998 Dataspelet

1999 Boken

2000 DVD- spelaren

2001 Ett verktyg

2002 Kokboken

2003 Mössan

2004 Den platta TV:n

2005 Ett pokerset

2006 Ljudboken

2007 GPS-mottagaren

2008 Upplevelsen

2009 Spikmattan

2010 Surfplattan

2011 Den färdigpackade matkassen

2012 Hörlurarna

2013 Råsaftcentrifugen

2014 Aktivitetsarmbandet

2015 Robotdammsugaren

2016 VR-glasögonen

2017 Elcykeln

2018 Det återvunna plagget

2019 Mobillådan

2020 Stormköket

2021 Evenemangsbiljetten

2022 Det hemstickade plagget