1. Privatbloggen
  2. Sharon Lavie: Semesterfällor

Sharon Lavie: Semesterfällor

Många ska ut och resa i år efter pandemiåren - men vilka är semesterfällorna för dig som konsument?

Sharon Lavie - sparekonom på Lendo och Schibsted

2022-06-15

Allmänna reklamationsnämnden fick 3334 anmälningar på temat resor under pandemiåret 2021, under 2020 var siffran 9461. Under flera år har just resor varit den enskilt största klagomålsområdet på ARN. Även ECC - European Consumer Centers hjälper årligen ett par tusen missnöjda semesterfirare med att reklamera försenade/inställda flyg, försenat bagage, hotell och paketresor som blivit en besvikelse.

Man kan misstänka att antalet ärenden under 2020 var så markant högre pga. alla semestrar som blev avbokade när pandemin slog till. Medan antalet semesterbokningar under 2021 på samma sätt var markant färre och därmed ledde till färre bekymmer.

Med en uppdämd längtan till att resa kan man tänka sig att fler hamnar i en sits där det uppstår problem. Vi kommer den kommande veckan gå igenom de vanligaste semesterfällorna och de bästa sätten att lyckas få hjälp.

Vad ska jag göra om mitt flyg blir försenat? 

Som konsument kan du ha rätt till både kompensation och skadestånd beroende på hur lång flygsträckan är och hur kraftig förseningen är. Förutom ekonomisk kompensation som beräknas schablonmässigt kan du också ha rätt till ersättning för utlägg som du varit tvungen att göra.  

När ditt flyg blir inställt har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:

  • 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer

  • 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa

  • 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

För att få ut dessa pengar ska du kontakta flygbolaget med dina krav skriftligt inom två månader. Som underlag är det bra att du har flygbiljett, helst boardingkort och kvitton på utlägg. Har du blivit lovad ersättning eller blivit ombedd att boka ett nytt flyg med löfte om kompensation i efterhand ska du be om detta skriftligen. Annars kan flygbolaget neka ersättning med hänvisning till egna avtal som flygbolagen har sinsemellan.

Behöver du hjälp att räkna på vad du har rätt till för ersättning och skadestånd kan du använda dig av Flygkalkylatorn på Hallå Konsuments webbplats. De går även att kontakta Hallå Konsument om motparten är svensk eller ECC om motparten är europeisk för att få hjälp. Om flygbolaget inte vill ersätta dig kan du få ärendet prövat hos ett tvistlösningsorgan. I Sverige har vi ARN- Allmänna Reklamationsnämnden och liknande organ finns i hela Europa.

Undantag

Det finns undantag. Ibland kan flygbolaget hänvisa till extraordinära omständigheter. Det innebär att de inte behöver ersätta dig för dina kostnader. Dessvärre så används detta argument lite för lättvindigt av vissa flygbolag. En extraordinär omständighet bedöms från fall till fall, ett exempel är vulkanutbrottet på Island som förhindrade flyg att lyfta under en period. Eller en särskild kraftig storm som ger flygförbud. Det är flygbolagen som ska visa att de har gjort allt i sin makt för att undvika problem, t.ex. utfört service enligt protokoll.

Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

Går ett flygbolag i konkurs kan det vara svårt att få tillbaka sina pengar via en konkursförvaltare eftersom vi som konsumenter oftast har en oprioriterad fordran.

  • Kreditkort - Har du betalt med kreditkort kan du enligt konsumentkreditlagen rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren. Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för att få mer information och hjälp.

  • Försäkring – Har du en reseförsäkring kan du vända dig till försäkringsbolaget för att se om den omfattar konkurser.

  • Blir du strandad utomlands ska du kontakta Utrikesdepartementet ifall du befinner dig i nödsituation utan möjlighet att kunna betala en resa hem. Det finns möjlighet att få hjälp av ambassaden eller konsulatet i form av lån för just sådana extrema fall. Tänk på att det är just ett lån som ska betalas tillbaka.

Vad händer om flygbolaget vill ha mer betalt?

Det har hänt att resenärer som bokat sin resa långt i förväg blir krävda på mer pengar. Detta får endast ske under under vissa förutsättningar som att det sker en kraftig valutaförändring eller om en skatt tillkommit som tidigare var okänd. Exempel på det är om svenska kronan blir rejält försvagad och researrangörens kostnader helt plötsligt blir högre eller om flygskatten höjs.

För att kunna ta ut dess avgifter så måste det stå med i avtalsvillkoren som konsumenten fått i samband med bokningen. Sådana villkor kan inte bara vara till nackdel för konsumenten. Dvs skulle svenska valutan bli starkare ska konsumenten även ha rätt att få tillbaka pengar.

Skulle priset ändras rejält ska konsumenten få frånträda avtalet utan kostnad. Då kan du välja mellan att få pengarna tillbaka eller få en ersättningsresa. Om arrangören ändrar ersättningsresan så mycket att du väljer att inte genomföra resan kan du ha rätt till skadestånd. Det kan till exempel vara för utlägg du har gjort som blir meningslösa om du inte genomför resan.

Taggar:

LÅN