1. Kundtjänst
  2. Lån privat

Lån privat

Här hjälper vi dig att besvara alla dina frågor som berör privatlån.

Vad gäller din fråga?

Ansökan

En kreditupplysning ligger kvar i 12 månader från att den registrerades hos UC. Efter ett år från att kreditupplysningen tas så nollställs detta. Tänk på att många UC-förfrågningar kan påverka din kreditvärdighet.

En ny ansökan kan göras efter 8 dagar från första ansökningstillfället. Men du kan ändra i din befintliga ansökan inom 5 dagar. För att ändra i din ansökan vänligen kontakta kundservice på telefonnummer: 0771 13 13 10.

Det tar upp till och med 24 timmar innan alla långivare har lämnat sina svar. Du kan följa processen via mail och även på vår hemsida Lendo.se.

Nedan finner du våra grundkrav som du behöver uppfylla för att kunna ansöka om ett lån via Lendo:

För lån över 30 000 kr gäller följande:

  • Vara minst 18 år

  • Vara folkbokförd och skriven i Sverige minst ett år

  • Har en fast inkomst från arbete eller pension

  • Inneha en årsinkomst på minst 110 000 kr

  • Vara skuldfri från kronofogden i minst 6 månader

För lån upp till 30 000 kr

  • Vara minst 18 år

  • Vara folkbokförd och skriven i Sverige minst ett år

  • Inneha en årsinkomst på minst 100 000 kr

  • Har en inkomst från arbete eller pension

  • Vara skuldfri från kronofogden i minst 6 månader

Du kan ansöka om lån upp till 30 000 kr om du jobbar extra, har ett vikariat eller är provanställd. Vid en tidsbegränsad anställning är det viktigt att du har minst 6 månader kvar av din anställningstid.

När du ansöker genom Lendo så registreras endast en kreditupplysning via Upplysningscentralen (UC) på företaget. För enskilda firmor och handelsbolag skickas omfrågandekopior ut för att du ska veta vilken information bankerna tagit del av om dig. Observera att vissa av våra partners använder sig av andra kreditupplysningar, såsom Creditsafe, dock påverkar detta inte företagets kreditvärdighet.

Vi kan ändra i den befintliga ansökan inom 5 dagar från att ansökan gjorts utan att det tas en ny kreditupplysning. Om du vill ändra i din ansökan vänligen kontakta vår kundservice på telefonnummer: 0771-131310.

 Godkända inkomster:

  • Arbete

  • Pension

  • Förtidspension

  • Föräldraledig (under förutsättning att man har en anställning i grunden. Ange då den bruttoinkomsten som du får från Försäkringskassan)

  • Sjukersättning från Försäkringskassan (under förutsättning att du har en aktiv anställning)

  • Livränta (Om du går miste om inkomst på grund av en arbetsskada kan du få ersättning från Försäkringskassan)

  • Familjehem

Icke godkända inkomster:

  • Aktivitetsersättning

  • CSN / Studiebidrag

  • Bidrag överlag

Du kan endast välja ett erbjudande per ansökan.

För att avsluta din ansökan vänligen kontakta kundtjänst på telefonnummer: 0771-131310.

För att byta långivare så kontakta vår kundtjänst på telefonnummer: 0771-131310.

För att kunna göra en ansökan behöver du ha varit folkbokförd och skriven i Sverige minst i ett år.

När du väljer att du vill samla dina lån via oss så kan långivaren kräva ett så kallat lösenkrav. Ett lösenkrav innebär att långivaren vill betala av dina skulder åt dig. Till långivaren du väljer kommer du att få meddela vart du har dina skulder idag. Ett lösenkrav kan alltså inte gå till något annat än att betala av en tidigare skuld. Detta är en fördel för dig som vill samla ihop dina lån.

Betalningar

Beroende på vilken bank eller långivare som du väljer så kan det ta olika lång tid för dig att erhålla dina pengar.

- Ett skuldebrev skickas till dig per post vilket du skriver under och returnerar. När banken fått ett påskrivet skuldebrev i retur tar det ca 2-5 arbetsdagar innan pengarna finns på ditt konto.

- Du går direkt till bankens kontor under kontorstid och skriver under ett skuldebrev och får pengarna utbetalad eller överförda till ditt bankkonto.

- Du öppnar en länk (URL) till ett skuldebrev online som du skriver under via ett BankID. Pengarna kan sättas in på ditt bankkonto eller skickas till dig i form av en utbetalningsavi som du sedan kan gå med till en bank som hjälper dig att lösa in den.

Avvikelser kan förekomma då Lendo inte kan påverka hur lång tid varje bank behöver för att behandla ditt ärende.

Du kan när som helst lösa lånet i förtid eller betala in extra utan att det kostar dig någonting. Du betalar endast ränta tills den dagen du löser hela lånet.

Det varierar mellan långivare om månadskostnaden sjunker eller återbetalningstiden förkortas av att du gör en extra inbetalning. Det är alltid bra att kontakta långivaren och informera om att du vill betala in extra för att se vad som gäller hos just din långivare.

När du ska betala tillbaka lånet så kontaktar du den långivaren du har valt. Om du inte vet vilken långivare du har valt så kan du ringa in till vår kundtjänst på telefonnummer: 0771-131310.

Medsökande

Man kan endast ha två ansökande i en låneansökan, en huvudsökande och en medsökande.

Som medsökande på ett lån har du samma betalningsskyldigheter som den huvudsökande.

Du kan ändra medsökande på din ansökan under förutsättning att detta görs inom 5 dagar från det att ansökan ursprungligen gjordes. Denna ändring måste göras av en handläggare på Lendo. Vänligen ring in till oss på 0771-131310 så hjälper vi dig vidare.

Vi har inte borgenär som alternativ men du kan lägga till en medsökande på din ansökan under förutsättning att detta görs inom 5 dagar från det att ansökan ursprungligen gjordes. Denna ändring måste göras av en handläggare på Lendo. Vänligen ring in till oss på 0771-131310 så hjälper vi dig vidare.

Övrigt

Lendo kontaktar inte din arbetsgivare utan det är långivaren som vill ha dessa uppgifter då de kan komma att behöva bekräfta din anställning. De arbetar dock under banksekretess och får således ej meddela din arbetsgivare i vilket ärende som de ringer.

Telefonnumret till Lendo är 0771 13 13 10.

Våra Öppettider är:

  • Måndag - Torsdag 08:00 - 20:00

  • Fredag 09:00 - 17:00

  • Lördag 10:00 - 14:00

  • Söndag 10:00 - 14:00

Dessa kan variera under röda dagar.

Räntan sätts inte av Lendo utan av de långivare som Lendo arbetar med.

Varje långivare behandlar din ansökan individuellt och den ränta som du erbjuds bestäms baserat på den kreditupplysning som gjorts, samt långivarnas interna riskbedömningar om din (och eventuell medsökandes) återbetalningsförmåga och kreditrisk.

Räntan mellan olika långivare varierar beroende på vem eller vilka som söker, det är därför som det är så viktigt att jämföra så många långivare som möjligt för att hitta den lägsta räntan för just dig.

Du måste skicka in en ansökan för att få reda på vilken ränta långivarna kan erbjuda dig.

För att kunna göra en ansökan behöver du vara skuldfri från Kronofogden sedan minst 6 månader tillbaka.

Du som har betalningsanmärkning kan ansöka om lån upp till 150 000 kr förutsatt att följande krav uppfylls:

  • Du är minst 18 år.

  • Är folkbokförd i Sverige sedan minst ett år.

  • Har en årsinkomst på minst 120 000 kr.

  • Är skuldfri hos Kronofogden sedan 6 månader.

Kraven är satta av våra långivare och det är de som bedömer vilka kunder som kan beviljas ett lån.

På Lendo kan du ansöka om lån från 10 000 kr upp till 600 000 kr.

Långivarna prövar din ansökan för att ta reda på din ekonomiska situation och för att bedöma din framtida förmåga att betala tillbaka lånet. Utifrån detta tar långivarna beslut om hur mycket du får låna och till vilken ränta. Räntan beror på din kreditvärdighet, hur de bedömer dig och efter de parametrar långivarna har satt upp. Lendo kan inte påverka räntan.

TIPS: En tumregel är att inte ansöka om lån som överstiger 90% av din årsinkomst.

Ett samlingslån innebär att du samlar ihop dina befintliga lån som du har idag.

Genom Lendo är det enkelt och smidigt att ansöka om att låna till bil och du behöver inte ha 20% av bilens värde som kontantinsats. Du kan finansiera ditt bilköp med ett privatlån och du får låna upp till 100% av bilens värde.

Långivarna kan i vissa fall välja att erbjuda ett lägre belopp om de ej kan bevilja den önskade summan.

Du kan göra ändringar i din befintliga ansökan i 5 dagar från att den lades in. Om du önskar ändra summan så ringer du till oss på kundtjänst på telefonnummer: 0771-131310.

Att ansöka om att låna pengar hos Lendo är kostnadsfritt och din ansökan är inte bindande. Vi samlar in låneerbjudanden från de banker och långivare som vi samarbetar med så att du kan ta ställning till om ett lån är rätt för dig och om det passar dina behov.

Du kan låna till kontantinsats om den ligger i spannet 10 000-600 000 kronor, då Lendo förmedlar privatlån utan säkerhet upp till en halv miljon. Behöver du ytterligare information kan du ringa vår kundtjänst på 0771-131310

Hittar du inte svaret på din fråga?

Leta vidare i våra andra kategorier för att se om din fråga kan besvaras där, annars har du möjlighet att ringa, maila eller besöka vår facebook-sida för fler svar.

Hittar du inte svar på dina frågor?

Vi ser till att hjälpa dig!

Om du inte får svar på din fråga, kontakta oss via telefon, mail, chatt eller på vår Facebook-sida. Vi svarar inom 24 timmar (helgfria vardagar). Du behöver inte dela känslig information i din fråga, och du kan alltid ringa oss om du föredrar det.

Om du inte får svar på din fråga, kontakta oss via telefon, mail, chatt eller på vår Facebook-sida. Vi svarar inom 24 timmar (helgfria vardagar). Du behöver inte dela känslig information i din fråga, och du kan alltid ringa oss om du föredrar det.

lendo kundtjänst

Du kan även nå oss via telefon, facebook, chatt eller email:

kundservice@lendo.se

Öppettider

Måndag - Torsdag

08:00 - 20:00

Fredag

09:00 - 17:00

Lördag

10:00 - 14:00

Söndag

10:00 - 14:00

Öppettider Bolån

Måndag - Torsdag

09:00 - 17:00

Fredag

09:00 - 16:00

Lördag

STÄNGT

Söndag

STÄNGT

Du kan även nå oss via telefon, facebook, chatt eller email:

Öppettider

Måndag - Torsdag

08:00 - 20:00

Fredag

09:00 - 17:00

Lördag

10:00 - 14:00

Söndag

10:00 - 14:00

Öppettider Bolån

Måndag - Torsdag

09:00 - 17:00

Fredag

09:00 - 16:00

Lördag

STÄNGT

Söndag

STÄNGT